ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.ΣΥΝΘ/1873/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ.Ζητείται η αναθεώρηση της 1347/2017 Απόφασης του VI Τμήματος, με την οποία απορρίφθηκαν αιτήσεις του ήδη αιτούντος Δήμου και της ήδη παρεμβαίνουσας εταιρείας για την ανάκληση της 160/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(....)Από την προσήκουσα εκτίμηση των στοιχείων του φακέλου, όπως αυτά συμπληρώθηκαν με τα προσκομισθέντα ενώπιον του παρόντος Τμήματος έγγραφα, προκύπτει ότι τόσο το κλειστό γήπεδο καλαθοσφαίρισης, όσο και οι υπόλοιπες υφιστάμενες εντός του χώρου εκτέλεσης του έργου κτιριακές εγκαταστάσεις (αποδυτήρια και λοιποί βοηθητικοί χώροι) κατασκευάσθηκαν, τη δεκαετία του 1970, από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, χωρίς την απαιτούμενη οικοδομική άδεια. Η αυθαίρετη αυτή ανέγερση του κλειστού γηπέδου καλαθοσφαίρισης δικαιολογεί το εύλογο της πεποίθησης του μελετητή του επίμαχου έργου ότι στις αρμόδιες υπηρεσίες δεν υπήρχαν στοιχεία σχετικά με την όδευση των δικτύων που το εξυπηρετούν. Η υποχρέωση δε αναζήτησης, κατά το στάδιο εκπόνησης της μελέτης του έργου, από τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ωφέλειας (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, κ.λπ.) στοιχείων ή πληροφοριών (διαγράμματα, σχέδια κ.λπ.) σχετικά με την χωροθέτηση των εν λόγω δικτύων υπερβαίνει το μέτρο της επιμέλειας του μέσου συνετού ανθρώπου του οικείου κλάδου. Ως εκ τούτου, οι περιλαμβανόμενες στο σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης εργασίες, οι οποίες σχετίζονται με την εκτροπή των υφιστάμενων δικτύων Ο.Κ.Ω. που εξυπηρετούν το κλειστό γήπεδο καλαθοσφαίρισης, οφείλονται σε απρόβλεπτες περιστάσεις κατά την έννοια του νόμου, διότι κατέστησαν αναγκαίες εξαιτίας της διαπιστωθείσας, κατά την τεχνική εκτέλεση του έργου του θέματος, όδευσής τους στο σημείο κατασκευής της ράμπας εισόδου-εξόδου στον υπόγειο χώρο στάθμευσης. Εξάλλου, οι υπόλοιπες εργασίες, οι οποίες περιλαμβάνονται στο σχέδιο συμπληρωματικής σύμβασης και πρέπει να αντιμετωπιστούν ενιαία, δεδομένου ότι καθίστανται αναγκαίες λόγω της διαπιστωθείσας, συνεπεία της έλλειψης στατικής επάρκειας, ανάγκης κατεδάφισης των λοιπών κτισμάτων, συμπεριλαμβανομένου του επίσης αυθαίρετου ναΐσκου, οφείλονται ομοίως σε απρόβλεπτες περιστάσεις(...)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση αναθεώρησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές και να αναθεωρηθεί η 1347/2017 απόφασή του VI Τμήματος. Περαιτέρω, γενομένης δεκτής της αίτησης, πρέπει να ανακληθεί η 160/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μετά δε την ανάκληση αυτής, το Τμήμα αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/732/2019
Η προσφεύγουσα αιτείται με την προδικαστική προσφυγή την ακύρωση της απόφασης του διοικητικού συμβουλίου που απορρίπτει την προσφορά της και κάνει αποδεκτή την προσφορά ενός άλλου διαγωνιζόμενου στον διαγωνισμό για την «Προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος γεωθερμικής αντλίας θερμότητας ανοικτού κυκλώματος για την κάλυψη θερμικών και ψυκτικών αναγκών στο Κλειστό Προθερμαντήριο του Σταδίου (Γήπεδο) του Δήμου», με εκτιμώμενη αξία 72.580,65 € χωρίς ΦΠΑ. Επιπλέον, ζητεί την επιστροφή του παραβόλου που κατατέθηκε. Η προσφυγή θεμελιώνεται στην έλλειψη τεκμηρίωσης της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/109/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για τη μελέτη με τίτλο «Μελέτη Κτηματογράφησης & Παροχή Υποστηρικτικών Υπηρεσιών για τη δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου στις υπόλοιπες περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου της Περιφέρειας Κρήτης»(....)Περαιτέρω, η αλλαγή αναδόχου της μελέτης δύναται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην αναθέτουσα αρχή σχετικά με την αδιάλειπτη λειτουργία των Γραφείων Κτηματογράφησης, την πληρότητα και ποιότητα του παραδοτέου έργου και την τήρηση του σχετικού χρονοδιαγράμματος, σύμφωνα με τα ως άνω διαλαμβανόμενα. Εξάλλου, η αύξηση της συμβατικής δαπάνης που προκύπτει από την 1η συμπληρωματική σύμβαση δεν υπερβαίνει το 50% της δαπάνης της αρχικής σύμβασης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν κωλύεται η σύναψη του ελεγχόμενου σχεδίου 1ης συμπληρωματικής σύμβασης.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΚΛ.Ζ/204/2017.
ΓΓΑ/352931/2023
Παράταση της εξαίρεσης υποχρέωσης εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτρονικού συστήματος εποπτείας σε αθλητικές εγκαταστάσεις που διεξάγονται αγώνες πρωταθλήματος ή κυπέλλου και αποτελούν έδρα ομάδας Super League 2, Α1 Εθνική Κατηγορία Καλαθοσφαίρισης Γυναικών και Α2 Εθνική Κατηγορία Καλαθοσφαίρισης Ανδρών για την αγωνιστική περίοδο 2023-2024.
οικ.403795/2022
Παράταση και επέκταση της εξαίρεσης υποχρέωσης εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτρονικού συστήματος εποπτείας σε αθλητικές εγκαταστάσεις που διεξάγονται αγώνες πρωταθλήματος ή κυπέλλου και αποτελούν έδρα ομάδας Super League 2, Α1 Εθνική Κατηγορία Καλαθοσφαίρισης Γυναικών και Α2 Εθνική Κατηγορία Καλαθοσφαίρισης Ανδρών για την αγωνιστική περίοδο 2022-2023.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/442/2020
Σύνδεση δικτύων - συμπληρωματική σύμβαση..Με αυτά τα δεδομένα, το Κλιμάκιο κρίνει ότι από τα προαναφερόμενα έγγραφα προκύπτει νόμιμη αιτιολογία μόνο ως προς την επισκευή παροχών ύδρευσης Φ32 παρόδιων ιδιοκτησιών και την αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού ύδρευσης d110, κατά το μέρος που καταστρέφονται κατά την εκτέλεση των εργασιών κατασκευής των αγωγών ομβρίων και ακαθάρτων (εργασίες 7 και 8 της αιτιολογικής έκθεσης της συμπληρωματικής σύμβασης και της 82/27.4.2020 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής, με δαπάνη εργασίας 14.416,00 ευρώ και 28.800,00 ευρώ αντίστοιχα, αθροιζόμενη σε 43.216,00 ευρώ, η οποία πρέπει να μειωθεί, κατ’ εφαρμογή του ποσοστού έκπτωσης της αρχικής σύμβασης (63,71%) δεδομένου ότι αυτές οι βλάβες κατά την εξέλιξη του αρχικού έργου δεν σχετίζονται ευθέως με τη μελέτη κατασκευής του και δεν μπορούσαν να προβλεφθούν. Αντίθετα, δεν προκύπτει ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις που απαιτούνται, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στη μείζονα σκέψη (σκ. 2) της παρούσας, ώστε νομίμως να καταρτιστεί η (1η) συμπληρωματική σύμβαση, σε κάθε περίπτωση, δεν προκύπτει πλήρης, ειδική και σαφής αιτιολογία ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων αυτών, αναφορικά προς τις εργασίες 1 έως 6 και 9 (κατά την αρίθμηση της αιτιολογικής έκθεσης της συμπληρωματικής σύμβασης και της 82/27.4.2020 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής..Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Σύνδεση δικτύων ... με υφιστάμενο δίκτυο ...» ανάμεσα στον Δήμο ... και στην εργοληπτική επιχείρηση «....», όσον αφορά τις εργασίες 7 και 8 της αιτιολογικής έκθεσης και το ανάλογο προς αυτές οικονομικό αντικείμενο, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα στη σκέψη 5. Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Σύνδεση δικτύων ... με υφιστάμενο δίκτυο ...» ανάμεσα στον Δήμο ... και στην εργοληπτική επιχείρηση «...», όσον αφορά τις λοιπές εργασίες (1 έως 6 και 9), καθώς και τις, συνδεόμενες με τις 1-6 εργασίες, απολογιστικές εργασίες της αιτιολογικής έκθεσης και το ανάλογο προς αυτές οικονομικό αντικείμενο, κατά τα οριζόμενα στο σκεπτικό.
ΕΣ/Κλ.Ε/160/2017
Νομιμότητα του σχεδίου της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου "Κατασκευή υπογείου χώρου στάθμευσης στο Δημοτικό Στάδιο".(...)Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει να γίνουν δεκτά τα ακόλουθα: Από την προπαρατεθείσα Αιτιολογική Έκθεση και από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης δεν απεδείχθη ότι οι αποτελούσες αντικείμενο της ελεγχόμενης Σ.Σ. ως άνω εργασίες οφείλονται σε απρόβλεπτες περιστάσεις, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 57 παρ. 1 του Κ.Δ.Ε., προϋπόθεση που πρέπει να συντρέχει σωρευτικά με τις λοιπές προβλεπόμενες στην ίδια διάταξη, ώστε να δικαιολογείται η σύναψη της συμπληρωματικής αυτής σύμβασης. Ειδικότερα, οι προκύπτουσες ως άνω αλλαγές στο Έργο, αφορώσες σε, πρόσθετες των συμβατικών, εργασίες για την εκτροπή των υφιστάμενων δικτύων Ο.Κ.Ω. κλπ., τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, τη διασφάλιση της ασφάλειας στην μετακίνηση των χρηστών του έργου και στην κατασκευή των απαραίτητων ραμπών εισόδου-εξόδου οχημάτων και κυκλοφορίας πεζών, καθώς και σε, νέες των συμβατικών, εργασίες για την κατεδάφιση των ρυμοτομούμενων κτισμάτων, την κατεδάφιση της υφιστάμενης μάντρας και την κατασκευή καινούργιας, δεν οφείλονται σε απρόβλεπτες περιστάσεις, που επισυνέβησαν μεταγενεστέρως της ανάθεσης της αρχικής σύμβασης, αλλά σε δεδομένα (ρυμοτομική γραμμή, αθλητικές εγκαταστάσεις και άλλα κτήρια) και χαρακτηριστικά του Έργου (ασφάλεια χρηστών, διασφάλιση εισόδου οχημάτων και πεζών) που υφίσταντο και ήταν γνωστά ήδη κατά τη δημοπράτησή του, για το λόγο δε αυτόν μπορούσαν και έπρεπε, με την καταβολή της ενδεδειγμένης επιμέλειας και την τήρηση των σχετικών κανόνων, να είχε προβλεφθεί από την αναθέτουσα αρχή η αντιμετώπισή τους, κατά το στάδιο της μελέτης, βάσει της οποίας συνήφθη η αρχική σύμβαση, ώστε να ενταχθούν στο τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο αυτής.(...)Μετά από όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, από τον έλεγχο των υποβληθέντων στο Κλιμάκιο στοιχείων διαπιστώθηκε ότι συντρέχουν νόμιμοι λόγοι που κωλύουν την υπογραφή του υποβληθέντος για προσυμβατικό έλεγχο σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης.
ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ.1783/2017.(...) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση αναθεώρησης και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές και να αναθεωρηθεί η 1347/2017 απόφασή του VI Τμήματος. Περαιτέρω, γενομένης δεκτής της αίτησης, πρέπει να ανακληθεί η 160/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μετά δε την ανάκληση αυτής, το Τμήμα αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου συμπληρωματικής σύμβασης.
ΑΕΠΠ/1332/2021
Η προσφυγή, η οποία κατατέθηκε από την εταιρεία με επωνυμία «...», αίτησε την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 423/15.6.2021 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία ενέκρινε την προσφορά του οικονομικού φορέα με την επωνυμία «...» και τον διέκρινε ως προσωρινό ανάδοχο του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος συνθετικού χλοοτάπητα για γήπεδο ποδοσφαίρου και γήπεδο 5Χ5 στον αύλειο χώρο του πρώην σχολείου, με προϋπολογισμό 259.275,32 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφυγή επικαλείται παραβάσεις στα κριτήρια του διαγωνισμού, ιδιαίτερα σχετικά με την έλλειψη έγκυρης ηλεκτρονικής υπογραφής και χρονοσήμανσης σε έγγραφα του αναδόχου, καθώς και την ορθή διαδικασία υποβολής προσφορών.
ΕΣ/Τμ.5/213/2014
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Συμπληρωματικές Συμβάσεις:Κωλύεται η υπογραφή της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Ολοκλήρωση ανακατασκευής της γέφυρας ….», καθόσον οι προτεινόμενες στην ελεγχόμενη σύμβαση χωματουργικές εργασίες, εργασίες μεταφοράς δικτύων και εργασίες τοποθέτησης στηθαίων ασφαλείας, δεν αποδεικνύεται ότι κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων, δηλαδή σε αιφνίδια πραγματικά γεγονότα που δεν ανάγονται στο χρόνο κατάρτισης της αρχικής σύμβασης, αλλά οφείλεται σε αστοχία της μελέτης, η οποία θα είχε αποφευχθεί, εάν είχε καταβληθεί η δέουσα επιμέλεια κατά την εκπόνησή της και, ως εκ τούτου, δεν δικαιολογείται γι΄αυτές η σύναψη της συμπληρωματικής σύμβασης. Επιπλέον, αυτές οι εργασίες δεν φέρουν συμπληρωματικό χαρακτήρα, αφού δεν σχετίζονται τεχνικώς με την κατασκευή του αρχικού έργου και, ως εκ τούτου, δεν μπορούν να ενταχθούν στην ελεγχόμενη σύμβαση.
ΑΕΠΠ/1024/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που έκρινε ως αποδεκτή την προσφορά του παρεμβαίνοντος στον διαγωνισμό για την 'Προμήθεια και τοποθέτηση τεχνητού χλοοτάπητα στο γήπεδο ποδοσφαίρου Δ.Κ. Πάργας'. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και η τοποθέτηση τεχνητού χλοοτάπητα σε γήπεδο ποδοσφαίρου, με προϋπολογισμένη δαπάνη 241.223,40 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και διάρκεια τριών μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Ο προσφεύγων επιχειρηματολογεί ότι η προσφορά του παρεμβαίνοντος δεν πληροί τα κριτήρια της διακήρυξης, ιδιαίτερα όσον αφορά στην τεχνική του επάρκεια και τη νόμιμη κατοχή των απαιτούμενων μηχανημάτων.
Φ2-376/1993
"Οργανα ζύγισης με μη αυτόματη λειτουργία", σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 90/384/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 20ής Ιουνίου 1990. ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ με το άρθρο 20 της ΥΑ Φ2-1347/2013 (ΦΕΚ Β' 1392/6.6.2013.